Zoekmachine optimalisatie Den Bosch

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of kortweg SEO zorgt ervoor dat jouw website een hoge positie in de zoekresultaten behaalt. Daarvoor zal een website goed moeten worden opgebouwd en ingericht, op een manier dat de zoekrobot van Google jouw website een hoog rankt. Dit noemen we 'crawlen'. Want hoe hoger je komt, hoe eerder jouw website wordt opgemerkt door de mensen die op de, voor jou belangrijke, keywords zoeken. 

Kies de juiste zoektermen

Het advies is om maximaal drie termen (keywords of longtail keywords) uit te zoeken waarop je gevonden wilt worden, minder is ook goed. Want met meer zoekwoorden wordt de aandacht verdeeld.

Overdenk dit onderdeel goed, want dit is heel belangrijk. Stel je bent een elektricien in Den Haag , dan lijkt het voor de hand liggend om het woord 'elektricien' te kiezen, maar dat is een stuk moeilijker (want het is algemener) dan de woordcombinatie 'elektricien Den Haag' (longtail). Gebruik vooral geen vakjargon (taal uit jouw eigen vakgebied), maar kies voor de woorden waarop een leek gaat zoeken. Doe hier serieus onderzoek naar. Denk ook na of je dat woord in enkel- en/of meervoud wil gaan gebruiken.

Met ons over SEO praten?

 

Checklist

Laat de zoekwoorden terugkomen in je titels, meta descriptions, meta tags en ook in de inhoud van je pagina's. Zorg voor een sterke en unieke inhoud. De zoekwoorden moeten vooral hoog in de pagina voorkomen, in de eerste 200 woorden van de tekst. Niet meer dan hoogstens vier keer. Geef de verschillende pagina's goede titels en een beschrijving. De titel ziet men in de zoekresultaten. De beschrijving moet meteen duidelijk maken waar het in die pagina over gaat.

Gebruik meta tags. Een meta tag is een code in de programmering die informatie geeft over een pagina. Meta tags staan in de broncode van je website, dus zijn in principe niet te zien voor gebruikers. Maar zoekmachines gebruiken deze meta tags wél om je website te indexeren.

Ga na of er geen foute links op je site staan. En zorg ervoor dat er zowel interne als externe links naar de juiste pagina's leiden. De webpagina's moeten goed te 'lezen' zijn voor zoekrobots. Als het lang duurt voordat je pagina laadt of wanneer er geen geode codes worden gebruikt, heeft de zoekrobot moeite met 'crawlen' en scoor je lager in de zoekresultaten. Voor een check hiervan ga je naar www.google.nl/webmasters.

 

internetmarketing model

 

Optimaliseer je website

Onderzoek eerst, met hulp van een deskundige, waar je zwakke punten liggen. Ga vervolgens aan de slag met de verbeterpunten. Onthoud: SEO is best goed zelf te doen, maar het kost veel tijd en inspanning. Is het voor jou toch te veel moeite om zelf je site te optimaliseren, besteed het dan uit. De waarde die dit oplevert zal de kosten ver overstijgen. Solid Results heeft daar goede ervaringen mee en hele tevreden klanten.

 

Drie belangrijke punten voor SEO

    • Is je website technisch in orde, waarmee we bedoelen: is je website goed leesbaar voor de zoekmachines?
    • Kan de zoekmachine zien waar het in jouw website over gaat, gebruik je de juiste elementen binnen je website om bepaalde termen te benadrukken?
    • Is jouw website autoritair? Dit bereik je door te linken naar andere relevante sites die dat omgekeerd ook doen naar jouw site. 

 

Websites van hoge kwaliteit

Het wordt steeds belangrijker om relevante en originele content op je website te plaatsen. Google heeft namelijk een wijziging in haar algoritme aangekondigd. Het doel is om steeds meer 'high quality websites' bovenaan de zoekresultaten te krijgen.

Wilt u ook een website van hoge kwaliteit?

 

Relevante informatie

Plaats je telefoonnummer groot op de homepage en op elke pagina. Maak het eenvoudig voor bezoekers om contact op te nemen door te e-mailen of middels een contactformulier.

 

Zorg ervoor dat je populair wordt

Als de website op de bovenstaande punten goed is ingericht, is het belangrijk om de wereld daarover te informeren. Dat doe je door middel van links:

  • Google laat zwaar meewegen hoeveel inkomende links je hebt en van welke site ze afkomstig zijn
  • Links bezorgen je een natuurlijke stroom van bezoekers

 

Hoe krijg je goede links?

  • Vraag aan je klanten en aan je leveranciers om naar jouw website te linken.
  • Schrijf een artikel voor een blog of de website van een vaktijdschrift uit jouw branche.
  • Op veel sites kun je reageren, een reactie plaatsen. Schrijf goed onderbouwde reacties en plaats in de afzender de naam van je website.
  • Kijk of er relevante overzicht pagina's voor jouw branche zijn en vraag daar een link aan.
  • Betaal niet voor links om je positie in Google te verhogen, dat is tegen de regels van Google en kan een lagere positie in de resultaten opleveren.

  

Vestig de aandacht op je website

Een simpele manier om aandacht te vestigen op jouw website: Zet op alle communicatiemiddelen duidelijk je internetadres: maak gebruik van een online handtekening in je mail, vermeld het www adres op je visitekaartjes, offertes, briefpapier en al het promotiemateriaal.

 

Laat de techniek voor je werken

Maak gebruik van de handige tools van Google waarmee je kunt kijken welke zoekwoorden/keywords populair zijn op dit moment (Google Insights for Search en de Keyword Tool). En het is handig om te bekijken met welke zoekwoorden mensen nu op je website terechtgekomen zijn (Google Analytics). De antwoorden geven je inzicht over je mogelijke bezoekers en zo kun je nog beter gebruik maken van de webmaster hulpprogramma's om je website te verbeteren.