Zoektermen

Wat zijn goede zoekwoorden- of zoektermen?

Het lijkt zo voor de hand liggend dat je zelf (als eigenaar of als marketing manager) 'even gauw' de juiste zoekwoorden aangeeft. Je kent je bedrijf van binnen en van buiten, dus wat is daar zo moeilijk aan?
Maar voor de juiste zoekwoorden zullen we moeten weten hoe jouw (potentiele) klant zoekt en vooral: op welke woorden én we zullen de concurrentie scherp in beeld moeten krijgen. Daar is een goed zoekwoorden-onderzoek voor nodig. En dat is een vak op zich, dat kost tijd en geld, maar een investering die zich op termijn meer dan terugverdient.

Zoekwoorden beter benutten?

Wat je ziet is dat SEO en SEA elkaar tegenkomen met body terms of sub woorden. Sub woorden zijn dus voor beide kanalen rendabel. Dit is een gunstige situatie, want een gecombineerde organische en betaalde ranking heeft een positief effect op de CTR (de verhouding tussen het aantal gegenereerde kliks en het aantal vertoningen), wat betekent dat rendabele zoekwoorden op die manier, zo optimaal mogelijk benut worden.

 

Statistieken

Google Analytics laat duidelijk zien op welke zoekwoorden mensen organisch (SEO) je website binnen komen. Dit biedt dus zeer waardevolle informatie. Een tip is om te kijken op welke positie Google je rankt op woorden waarop je ook daadwerkelijk traffic hebt ontvangen. Stel dat je met dit woord op pagina 2 staat, dan kun je je goed voorstellen wat er gaat gebeuren als je met dat woord pagina 1 haalt!


De concurrent

We willen allemaal weten hoe de concurrent het doet. Zo kom je erachter:
Voer het commando 'site:concurrerenedesite.nl' in de Google balk. Je krijgt nu een lijst met pagina's van een concurrerende site. Nu kun je makkelijk op title tag niveau kijken op welke woorden een pagina is geoptimaliseerd.

Betekenis SERP

SERP staat voor Search Engine Results Page, in het Nederlands spreekt men wel van “zoekmachine resultaat pagina”. Het is de pagina die een zoekmachine toont wanneer er een zoekopdracht is ingegeven. De zoekmachine streeft er naar om de SERP zo relevant mogelijk te maken gebaseerd op de zoekopdracht.

De hoogste positie in de SERP wil dus zeggen dat jouw pagina of website als eerste resultaat getoond wordt in de zoekmachine.

Ben je geïnteresseerd in een zoektermenonderzoek?
Neem contact op

Een zoekwoordenonderzoek?

Het belang van het bepalen van de juiste zoekwoorden

Als je opgemerkt wilt worden op het internet start het proces met een zoekwoorden-onderzoek en 
-strategie. Vraag jezelf af wat iemand die, online op zoek naar jouw branche of product, voor zoekwoorden zal gebruiken. Zodra je een idee hebt kun je gebruik maken van de Search Engine Optimizer, die gerelateerde zoektermen biedt die op dat moment populair zijn bij Google. Zo kun je zoekwoorden toevoegen die dagelijks worden gebruikt. Een handig hulpmiddel om zelf een zoekwoorden analyse uit te voeren.

 

Categorieën voor het bepalen van zoektermen:

  • Bedrijfsnaam en locatie
  • Bedrijfstak
  • Type product en de service die worden geboden
  • Populaire merknamen die worden verkocht

 

Het targetten van een breder spectrum

Topwoorden zijn (in de meeste gevallen) niet rendabel om voor een SEA-campagne in te kopen omdat je per klik veel betaalt (CPC) met kans op een laag conversiepercentage. Maar het kan wel heel goed werken om de topwoorden voor de SEO-inspanningen te gebruiken. Want als het je lukt om in de top 3 / top 10 te ranken op topwoorden, zijn de 'gratis' bezoekersaantallen zo groot dat dit opweegt tegen de SEO-concurrentie en het lagere conversiepercentage.

Sub woorden of body terms zijn combinaties van twee woorden. Met name ingeval er body terms worden ingezet, komen de specialismen SEO en SEA elkaar tegen. Sub woorden zijn een relatief beperkte set zoekwoorden, die heel geschikt zijn om voor SEO in te zetten. Daarnaast wordt het conversiepercentage hoog genoeg om SEA rendabel in te zetten.

Met long tail zoekwoorden (bestaan uit meerdere woorden), kunnen goede resultaten geboekt in een SEO-campagne. We maken dan voor elke zoekwoord-combinatie een uniek geoptimaliseerde pagina met linkwaarde. Dit kan -eventueel- in combnatie met een linkbuilding campagne.

Conclusie: Top- en sub woorden kunnen goed met SEO getarget worden. 

Bekijk ons werk