Social media

Communiceer dat je aanwezig bent

Een heldere manier om daar kennis van te geven van je aanwezigheid op de verschillende social media is via je website. Op de home (of op meerdere pagina's) plaats je de icoontjes of logo's van de platforms en als de bezoeker daar op klikt, komt hij terecht op de pagina van jou of jouw bedrijf op dat medium. Wanneer jouw informatie interessant is en waardevol, zal men je gaan 'volgen' (Twitter) een connectie met je maken (Linkedin) of je 'liken' (Facebook).

Bedrijven kunnen niet meer zonder de social media

Solid Results is van mening dat elk bedrijf of organisatie zich moet begeven/bewegen op een of meerdere platforms van de social media. Zo laat je aan je doelgroep zien dat je vol in deze tijd staat, ook met je bedrijf, dat je vooruitstrevend bent, modern en nieuwsgierig. Dat jouw organisatie voor elke mogelijke voortuitgang open staat. Ook in dit opzicht is het belangrijk in de voorhoede te lopen. Het zal de naamsbekendheid bevorderen, uw positionering versterken en uiteindelijk rendement opleveren. Laat deze kansen niet aan je voorbij gaan! 

Maar doe dit niet zonder een grondige voorbereiding. Een social media strategie hoort de basis te zijn van alle activiteiten die een organisatie of een individu op de social media inzet. De strategie heeft niet alleen te maken met 'wat' men wil communiceren maar ook met 'hoe' er wordt gecommuniceerd. We doelen op de corporate identity, imago van een bedrijf of organisatie. Dit geldt zeker wanneer meerdere mensen binnen een organisatie actief zijn op de social media.

 

 

  

 

 

 

 

Enkele platforms nader toegelicht

     Facebook

Facebook Logo

Facebook is een social netwerk site, waar gebruikers hun persoonlijke interesses delen met anderen. Er zijn meer dan 1 miljard gebruikers actief (per 14 september 2012) en dat zijn meer mensen dan inwoners in Europa,
oftewel 1 op de 7 mensen op aarde.
Facebook is allereerst interessant voor bedrijven met producten voor de consument (denk aan advertising, acties etc), maar je ziet ook steeds meer
B-to-B bedrijven die een bedrijfspagina op Facebook aanmaken om op deze manier hun klanten van informatie te voorzien of acties te delen.

Solid Results op Facebook

 

YouTube

Youtube Logo

YouTube is een videosite waar men gratis en onbeperkt video's kan bekijken en delen. YouTube is onderdeel van Google en heeft een sterke zoekmachine waaraan dagelijks miljoenen zoekopdrachten worden verleend. Bedrijven kunnen op Youtube een video over hun product, een onderdeel van hun werkzaamheden of productie plaatsen, nieuws en nog veel meer.
De mogelijkheden op Youtube zijn eindeloos.

 

Pinterest

Pinterest Logo

Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal zetten dat ze op internet vinden, en dat delen met anderen. Het is een soort knipselmap, waarbij mooie afbeeldingen van andere sites worden 'gepind' en op 'boards' geplaatst. Zo'n board is een verzameling 'pins' in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld 'herenmode' of 'fijne vakantiebestemmingen'. Andere gebruikers van Pinterest kunnen die prikborden bekijken en de afbeeldingen ook weer pinnen. Voordeel daarbij is dat de oorspronkelijke url van een plaatje - bijvoorbeeld van een product in uw webwinkel - behouden blijft. 

 

De website en social media

Deze combinatie versterkt elkaar. Door middel van de social media zijn we in staat om op allerlei manieren informatie te plaatsen en te delen met elkaar. Deze platforms zijn gebruiksvriendelijk, toegankelijk en niet onbelangrijk: aantrekkelijk! Op deze manier binden de platforms de bezoekers en hun activiteiten aan zich en zorgen zij ervoor dat de stroom aan bezoekers zich continue vergroot.

 

Hoe werken de social media?

De rol van de bezoeker is bepalend; het gaat om wat hij doet, zegt en ons laat zien?
Want het zijn de bezoekers die de websites vullen met tekst, beeld en geluid. De artikelen schrijft de bezoeker zelf. In enkele gevallen zorgt het social medium zelf voor de rangschikking van de inhoud van de site.

 

Een hoge mate van sociale interactie

Alles zit in het woord 'social'. De websites van de social media zijn omgevingen waar een hoge mate van interactie plaatsvindt tussen - vaak gelijkgestemde - bezoekers. Grote groepen mensen komen samen om te praten over onderwerpen die zij interessant vinden.
Daar kun je als bedrijf groot voordeel uit halen. Dat kan alleen als je meedoet en je tussen de vele andere deelnemers plaatst. Zorg eerst dat je weet hoe de site werkt en vooral wat de mogelijkheden zijn en dan is het de oefening die de kunst baart. Gewoon 'doen' is de eerste stap die wij onze klanten adviseren.

Doen en ervaren. Vragen en bijleren. Solid Results kan je, indien gewenst, begeleiden in dit proces en voorzien van nuttige tips. Op aanvraag verzorgen wij ook in-company trainingen.

Interesse in de mogelijkheden van social media voor uw bedrijf?

 

 

Linkedin

LinkedIn Logo

LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk, actief sinds 5 mei 2003, en gericht op vakmensen.
Sinds januari 2014 zijn er wereldwijd meer dan 300 miljoen mensen geregistreerd. LinkedIn groeit de laatste jaren zeer sterk en is het snelst groeiende sociale netwerk met een groei van meer 200%. Nederland staat met 5 miljoen deelnemers in de top. Alle leden kunnen behalve direct, haar of zijn netwerk ook uitbreiden via een introductie door een reeds in het eerste- of tweedelijnsnetwerk aanwezige contactpersoon. Het netwerk kan gebruikt worden voor het vinden van een baan, andere personen of zakelijke kansen, en via aanbevelingen vanuit je netwerk.

Solid Results op LinkedIn

 

Twitter

Twitter Logo

De activiteit die je gebruikt op het platform van Twitter heet twitteren (of tweeten), dat 'kwetteren' betekent. Het logo van Twitter is dan ook een vogeltje. Twitteren komt neer op 'in real time' communiceren via een microweblog op een pc, mac of gsm, smartphone of andere mobiele apparaten met een internetaansluiting.
Bedrijven kunnen met tweets belangrijke boodschappen, informatie, kennis en nieuws doorgeven. 
http://twittermania.nl/

Solid Results op Twitter

 

Instagram

Instagram Logo

Instagram is een sociaal netwerk dat eigendom is van Facebook, maar als zelfstandig netwerk wordt geleid. Op Instagram deel je vierkante foto’s of filmpjes met je vrienden en de wereld. Je kunt de foto’s en filmpjes heel eenvoudig voorzien van een filter, waardoor ze ineens een heel andere, vaak ouderwetsere, uitstraling krijgen. Instagram is hard op weg om een van de populairste socialmedianetwerken te worden. Het netwerk wordt door steeds meer bedrijven gebruikt.

 

Google+

Google+ Logo

Google heeft Google+ gelanceerd. Ook bekend onder de naam Google Plus One. Stel dat je iets tegenkomt wat je leuk vindt: je drukt op het icoontje en je deelt het automatisch met je cirkels. Google+ moet het antwoord gaan worden op concurrent Facebook.
Google+ is een sociale netwerksite. Het bevat dan ook de standaardfuncties die je van een sociale netwerksite mag verwachten: met je connecties kun je op Google+ foto’s, links, video’s en berichten delen. Ook kun je met je connecties chatten, zowel in een groep als met een individuele persoon. Groepen en individuen zijn bij Google+ ingedeeld in zogenaamde cirkels. Deze cirkels zorgen er voor dat je meer privacy hebt dan bijvoorbeeld bij Facebook.

Solid Results op Google+