Wat is een goede website?

De uitgangspunten

Een goede website moet drie partijen tevreden stellen. In de eerste plaats bent u dat zelf of uw organisatie. In de tweede plaats de doelgroep waarvoor de site in het leven is geroepen en in de derde plaats Google, die ervoor moet zorgen dat de site hoog geïndexeerd wordt, want u wilt gevonden worden. Op deze pagina besteden we aandacht aan al deze punten.

Een goede website stimuleert de interactie

Elke vorm van interactie is belangrijk en dat doen we gelukkig allemaal al door het eenvoudige contactformulier. Wij raden altijd aan om op elke pagina een call-to-action te plaatsen. Roep op een ludieke manier op tot actie en dat kan al door de bezoeker uit te nodigen om verder te lezen, om dieper op de materie in te gaan. (niveau 1) Maar je kunt ook oproepen om een magazine te bekijken of te downloaden; een e-book aan te vragen.

Een stap verder is wanneer jij het als ondernemer voor elkaar krijgt om een groep mensen met een gedeelde interesse (wat met jouw product of dienst te maken heeft) bij elkaar kan houden in de vorm van een community wat weer zorgt voor het verspreiden van de boodschap. Denk aan een blog op je website waarvan je het bestaan via de sociale media doorgeeft aan je doelgroep. Creëer een verzamelplaats waar jouw achterban met elkaar kan communiceren.

 

Dynamisch

En dat betekent een site waar veel beweegt en gebeurt. Zorg dat de site constant blijft groeien, dan groeit het bedrijf wat erachter zit vanzelf mee. Zo simpel is het, als is het niet simpel om dat goed uit te voeren. Want dat vraagt om discipline, inzet, leeswerk, actie op de social media, het bijhouden van het laatste nieuws op jouw vakgebied, regelmatig publicaties plaatsen, werken aan linkbuilding enz.

website model

 

Een goede website biedt waarde aan de bezoeker

Het uitgangspunt van een eigenaar van een website moet zijn dat je de bezoekers waarde biedt, elke website strategie moet daarop gebaseerd zijn. Ook als we het hebben over SEO, zijn wij van mening dat de teksten goed moeten zijn voor de bezoekers, focus niet alleen op keyword dichtheid en backlinks, maar houd je aan de richtlijn dat je unieke en waardevolle content voor de lezers schrijft.

Kwalitatieve inhoud wordt door Google zeer hoog gewaardeerd. Sterker nog: het is dé sleutel om beter gevonden te worden in de zoekresultaten en op de sociale platforms. Unieke, interessante, belangrijke en informatieve inhoud. Plaats relevante links en deel zoveel mogelijk op je website. Maar tegelijkertijd is het van belang dat je de bezoeker niet overlaadt met content die in eerste instantie afschrikt.

 

Een goede website is een thuisbasis

Ook al huist jouw organisatie in een geweldig fraai pand op een A-locatie, een goede website vormt toch een soort van stevige thuisbasis voor je onderneming. Vanuit die basis worden marketingacties en de online positionering bepaald en uitgevoerd.

Zorg dus dat je die thuisbasis goed onderhoudt, voeg regelmatig content, nieuws, blogs, video's of anders toe zodat je (ook) bij Google een stevige reputatie opbouwt.

Een voorbeeld: Elk nieuwe project wat je als organisatie hebt neergezet is het waard om op je site te zetten; in welke vorm ook, velen vergeten dat. Hoe aardig is het niet om een overleg met je klant te filmen en op je site te zetten?

 

 

 Bekijk ons werk

Een goede website heeft een
professionele uitstraling

De bezoeker komt op je site terecht omdat hij op zoek is naar jouw product of dienst. Vaak via Google of anders via en tip of een link of de social media. Direct zal duidelijk moeten zijn wat hij of zij zoekt.

Inclusief de visuele sfeer die bij het product of de dienst past.Het komt maar al te vaak voor dat sites heel veel op elkaar lijken of aan de andere kant erg mooi zijn vormgegeven, maar de doelgroep totaal niet aanspreken. De impact van de look & feel is van groot belang om leads te genereren. We moeten ons realiseren dat hoe meer er aangeboden wordt op het web, des te minder aandacht (in de vorm van tijd) de mensen hebben. (En er komen elke dag duizenden sites bij).

 

Wat wil je met je website?

a) Je focust op veel offerteaanvragen
b) Je focust op rechtstreekse productverkoop (webwinkel)
c) Je wil graag dat zoveel mogelijk mensen het contactformulier invullen (verzamelen van opt-in adressen)
d) Je wil dat zoveel mogelijk mensen je gaan bellen
e) Je wil een mailinglist opbouwen
f) Je wil graag dat bezoekers een mening achterlaten
g) Je wil je als bedrijf positioneren en naamsbekendheid creëren

Als je de doelstellingen hebt vastgesteld, zorg dan dat die op de home van je website direct duidelijk zijn voor de bezoeker.

Persoonlijk sparren over jouw doelstellingen?

 

De lange termijn

Wij zijn als mens van nature gericht op de korte termijn en korte termijn resultaten zijn ook belangrijk. Maar voor je website moet je inzetten op de lange termijn strategie (organische website optimalisatie/SEO) zodat je een sterke positie in Google verwerft en die ook vast kunt houden.

 

Doelgroepbenadering

  • Laat onmiddellijk zien dat je de oplossingen hebt, maak dit visueel duidelijk.
  • Wat heeft jouw doelgroep nodig, waar ligt de behoefte en toon aan dat jij het bent die dat voor hen kan oplossen.
  • Straal in jouw vakgebied met je website een stuk autoriteit uit! Dit geeft vertrouwen en succes.

doelgroepbenadering model

 

Een goede website doet veel voor de organisatie

  • Geeft antwoorden op vragen (blog, kennisbank, FAQ, zoekfunctie);
  • heeft een inspirerende werking (interne links, video's);
  • is een verkoopmedewerker met een getest verhaal (salespage, splittesten, AIDA Formule);
  • is er altijd, ook in het weekend en in de vakanties;
  • faciliteert de community;
  • stimuleert interactie;
  • wijst mensen de juiste weg;
  • zet User Generated Content om in waarde (reacties dragen bij aan SEO).

 

Doelstellingen

  • Waarom gaat een website van jou of van je organisatie online?
  • Wat wil je ermee bereiken?
  • Wat heb je het liefst dat jouw bezoekers op jouw website doen?

Zo bouw je aan een fundament onder je bedrijf. 
Zo komt het succes!

 

Praten over uw doelstellingen?