Doelgroep website

Je kunt alleen een goede website ontwerpen met de doelgroep in het achterhoofd. De opdrachtgever, met al zijn eisen en wensen, zal dus plaats moeten maken voor de wensen van zijn doelgroep. Want maar al te vaak merken wij dat de wensen van de opdrachtgever voorbij gaan aan die van de klanten, van de bezoekers.

We gaan voor resultaat

Theorieën lijken simpel te implementeren. Maar in de praktijk is dat toch wat lastiger en komt het uiteindelijk aan op verkoop. Maar hoe beter je verhaal op je website, hoe meer jij je verplaatst in je doelgroep, je potentiële klant, hoe meer je nadenkt over je toegevoegde waarde ten opzicht van de concurrent, des te groter zal het succes zijn wat je boekt met je website.

Wil je ook meer resultaat boeken?

 

Weten wat je doelgroep zoekt

We weten allemaal dat bezoekers van je website op zoek zijn naar informatie. Over jouw product, over de dienst die je levert. En die mensen komen op je site terecht via links, via je e-mail nieuwsbrief, de social media en, heel belangrijk: de zoekmachines. Wanneer ze 'landen' op je site, proberen ze hun weg te vinden. En daar helpt een interne zoekmachine ook bij, reden waarom wij dat vaak aanraden. Het is heel handig voor de bezoeker en het geeft de eigenaar van de site waardevolle informatie.

Bekijk ons werk

 

Wat doe je vervolgens met de antwoorden op de bovenstaande vragen?

De antwoorden worden betrokken in het concept van de website. Stel dat er een website moet worden ontwikkeld voor ouderen, de producten zijn vele soorten rollators, dan zorgen we voor een goede toegankelijkheid voor minder valide mensen. Ingeval het product bestemd is voor ondernemers zal een zakelijke uitstraling en een prijsbewuste insteek hoofdzaak zijn. Voor 40+ vrouwen, op zoek naar producten voor het interieur, gaan we voor een 'smaakvolle' aankleding van de website. Zijn het jonge ouders die we willen aanspreken en verleiden, kiezen we voor een frisse en moderne site met heldere kleuren.

Bepalende aspecten:

  • Lifestyle kenmerken: interesses, hobby's, kleding, waarden en normen, media/muziek;
  • Socio-demografische kenmerken: geslacht, leeftijd, inkomen, opleiding, land/provincie, relaties;
  • Onderscheid in afnemer/eindgebruiker. Als voorbeeld: moeder koopt een luier en de baby gebruikt de luier

 

Voorbeelden van doelgroepen breed:

  • Business to Consumer (B-to-C) > de consument;
  • Business to Business (B-to-B) > het bedrijfsleven;
  • Trouwe klanten, overige klanten, voormalige klanten, informatieaanvragers, potentiele klanten;
  • Werknemer, sollicitant;
  • Student, sporter, jongere, oudere, mannelijke automobilisten, vrouwelijke automobilisten.

 

Ken je doelgroep:

  • Een jonge sporter die tennist;
  • Een vrouw die kleding zoekt;
  • Werknemers binnen de ICT;
  • Jonge gezinnen met kleine kinderen.

 

Gebruik een checklist

  • Wie is de doelgroep?
  • Wat wil je van deze doelgroep?
  • Wat zijn de kenmerken van deze doelgroep?
  • Wat is het kennisniveau van deze doelgroep? 

De een wil zich met zijn website richten op een brede doelgroep; de ander kiest voor een meer specifieke doelgroep. Wanneer we de doelgroep uitgebreid willen omschrijven werken we met bezoekersprofielen. Want naarmate de doelgroep specifieker is, kunnen er ook meer specifieke kenmerken omschreven worden die op hun beurt weer van invloed zijn op de lay-out en de content van de website.