Je gebruikt Twitter om nuttige informatie te delen met je doelgroep of met vakgenoten om hen op die manier te betrekken bij het reilen en zeilen van je onderneming. Zo bouw je vertrouwen op en zullen mensen sneller contact met je willen opnemen over vragen rond jouw vak specialiteit.

Laat gerust wat meer van jezelf zien, zo bouw je ook lange termijnrelaties op met je volgers op een wat laagdrempeliger manier. Altijd spierballen taal is niet prettig, je mag ook je andere kant laten zien.
Wie zijn jouw ‘volgers’? Dat zijn gebruikers van Twitter die zich abonneren op de updates van je berichten.

 

Twitter gebruiken is gratis

Waar vroeger veel geld nodig was om te kunnen communiceren met je doelgroep, kun je nu door middel van korte berichten via Twitter (tweets) contacten maken en onderhouden.
Volgens studies is aangetoond dat potentiele klanten 35% sneller bij je kopen als ze je ook volgen. Meer dan de helft van de gebruikers volgen intensief bedrijven, merken en producten op Twitter. Als je je realiseert dat 70% van de bedrijven Twitter nog steeds negeert, dan is dat voor jou een enorme opportuniteit.

 

Maar wat moet je plaatsen op Twitter?

40% van de Twitter gebruikers heeft nog nooit een bericht of ‘tweet’ verstuurd. Veel mensen maken wel een profiel aan maar weten vaak niet wat zij ‘de wereld’ te zeggen hebben.
Natuurlijk hoeven niet al je berichten wereldschokkend nieuws te bevatten. Om succesvol te zijn op zakelijk gebied met behulp van Twitter moet je voornamelijk betekenisvolle berichten delen. Deel informatie die nuttig is voor je doelgroep.
Als professionele Twitter gebruiker hoef je beslist niet te vertellen wanneer je ‘s morgens opstaat, wat je eet of andere nutteloze informatie. Maar af en toe positieve persoonlijke informatie delen kan gerust en is zelfs een aspect wat jou aantrekkelijker kan maken, je kan onderscheiden van die andere gebruiker, want zo bind je je ook op persoonlijk niveau met mensen. Achter elk bedrijf gaan gezichten van echte mensen schuil.
Door geregeld berichten te plaatsen bouw je gestaag een groep van volgers op.
Het devies: voorzie je Twitter account van gedachten, hulp, antwoorden en informatie die zo nuttig is, dat jouw volgers dit weer willen delen met hun volgers. Een zogeheten reply.
Denk niet dat je duizenden berichten nodig hebt om veel volgers te krijgen. Je kan beter wat minder berichten plaatsen, maar dan sterke berichten waar reacties op komen en die verder worden gedeeld, waardoor je bereik weer groter wordt.
Nodig met je tweets uit om bepaalde actie uit te voeren. Laat hen op een link klikken, een bericht delen, laat ze profiteren van een bepaalde aanbieding…. 30% van de bedrijven op Twitter nemen zo’n “call to action” op in hun tweets..

 

Hoe kun jij een bijdrage leveren aan de uitingen op Twitter?

Mensen zijn actief op sociale netwerken om informatie of wetenswaardigheden te vergaren en te delen, als ontspanning, entertainment of om zakelijke contacten te leggen en te onderhouden.
Maar houd rekening met het volgende:

  • Wees eerlijk, oprecht en behulpzaam. Zo trek je authentieke mensen aan.
  • Voeg iets nieuws toe aan een discussie
  • Stel vragen die bijdragen aan een discussie
  • Laat zien dat je persoonlijkheid hebt, maar wees niet altijd te ernstig
  • Je kunt controversieel of opvallend zijn maar vergeet niet dat het een openbaar en sociaal forum is
  • Haal info uit je eigen unieke ervaringen en deel die

 

Hoe worden je berichten sneller gevonden?

Zorg ervoor dat je tweets ook op Linkedin en/of Facebook verschijnen door in je profiel je account te koppelen.
Aangezien tweets in je overzicht chronologisch verschijnen, helpt het om geregeld, zelfs meerdere keren per dag, iets te publiceren. Zo gaan meer mensen steeds vaker je berichten zien in hun overzicht.
Ga zelf op zoek naar je doelgroep door berichten met zoektermen rond jouw thema te volgen. Twitter (en ook andere applicaties) heeft een uitgebreide zoekfunctie om berichten op te sporen: twitter.com/search-advanced
Plaats een ‘hashtag’ (het symbool ‘#’) voor algemene termen.  Zo trek je anderen aan die ook die termen gebruiken of doorzoeken met jouw onderwerpen.

 

Hoe ga je efficiënt om met Twitter?

Het beste moment om berichten te versturen is tussen 9 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags. Dan wordt er, statistisch gezien, het meest gereageerd. Natuurlijk is het niet altijd reëel om constant te moeten denken aan berichten die je zou willen delen.
Het is veel efficiënter om meerdere berichten in te plannen en dan op geregelde tijdstippen te laten versturen. Maak gebruik van programma’s zoals Buffer, HootSuite, TweetDeck of SproutSocial om tweets in te plannen en automatisch op een vooraf bepaald tijdstip te laten versturen. Zo bespaar je een heleboel tijd én focus. Realiseer je dat je ook nog moet werken!

 

Twitter termen:

Retweeten: ‘RT’ Berichten die je leest, kan jij ook doorsturen naar je netwerk. De persoon die het bericht origineel gemaakt heeft verschijnt automatisch in je retweet.

Hashtag: ‘#’ hiermee geef je een bepaald onderwerp aan. Bijvoorbeeld #socialmedia, #marketing, … Als gebruikers deze termen opzoeken of volgen, zien ze ook jouw  berichten verschijnen. Op een evenement wordt er ook vaak aangespoord om alle tweets te ‘verzamelen’ door dezelfde hashtag-term te gebruiken en te vermelden in de tweets.

Mention: ‘@’ Zet het @-teken en de gebruikersnaam in jouw tweet. Zo vermeld je iemand. Je kan dit ook gebruiken als je een artikel deelt, via @naamvandepersoon of wanneer je iemand noemt.

Reply: Je stuurt een publiek bericht naar een persoon als antwoord op zijn bericht. Bijvoorbeeld: @naamvandepersoon en je tweet volgt.

Direct Message: Je stuurt een privébericht naar een persoon, dit bericht is niet zichtbaar voor anderen. Je kan alleen een privébericht sturen als jullie elkaar volgen.

Shortlink: Wanneer je een link toevoegt aan je tweet, wordt die verkort om te vermijden dat je tweet volstaat met je link, dit is een shortlink.
Gebruik hiervoor: t.co, bit.ly, …

Het kan je in het begin allemaal wat overdonderen. Maar een niet geslaagde tweet gaat je niet heel je leven achtervolgen. Plaats gewoon wat bij je opkomt en geleidelijk aan gaat dat vlotter en meer gestroomlijnd.

We willen graag van je weten of je nog meer raad nodig hebt. We helpen je graag. We geven ook social media trainingen voor bedrijven op locatie.

Neem contact op

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen