solid results blog

Een vraag die elke ondernemer die een website heeft, zich wel eens afvraagt. Want laten we eerlijk zijn,
we hebben tijd en geld geïnvesteerd, maar brengt die website nu op wat we ervan hadden verwacht?
Is het uitgekomen wat de websitebouwer je op voorhand vertelde of heb je misschien niet alles gedaan wat hij je heeft aangeraden?

 

We willen veel

We willen natuurlijk allemaal dat onze site geld oplevert, we willen de site eenvoudig zelf kunnen beheren met een gebruiksvriendelijk content management systeem en last but not least: we willen dat Google de site hoog rankt.

Dat zijn nogal wat noten op onze zang, maar het zijn wel degelijk verwachtingen die gerealiseerd kunnen worden. Waarom komen ze dan zo vaak niet uit en hoor ik zoveel klachten, gezucht en gesteun om me heen? Grijpen we in paniek naar oplossingen zoals een  ad-hoc bedachte, dure SEA campagne of stoppen we een vermogen in een SEO onderzoek/inrichting van onze site zonder er enige opvolging aan te koppelen?
Te vaak hoor ik dat mensen een half jaar een klein vermogen in Google Adwords investeren wat, na onvoldoende opbrengst, abrupt wordt gestopt. Men laat het dan maar voor wat het is en onderneemt niets meer. Zonde. Dat doe je niet als ondernemer, je laat je zaak ook niet ‘links liggen’ zonder -letterlijk- iets te ondernemen.

Let wel, ik ben helemaal niet tegen SEA campagnes of een goed ingerichte SEO site, het is zelfs een onderdeel van de werkzaamheden binnen het Solid Results samenwerkingsverband, maar ik denk dat je eerst tijd moet besteden aan overleg en een stuk vooronderzoek als je vindt dat je website geen of te weinig rendement oplevert. Schiet niet in paniekvoetbal.
Onderzoek waar het aan ligt. Het kan wel eens maar één onderdeel zijn waarop de site verbeterd dient te worden. Ga een gesprek aan met een professionele club die je een aanzet kunnen geven op weg naar echt resultaat. Dat is in een voortraject bijna altijd gratis. Realiseer je dat het begrip marketing zoals het vijf jaar geleden gold, sterk veranderd is, een andere inhoud heeft gekregen. Gebruik maakt van andere tools en die bevinden zich - voor een groot deel - toch echt op het internet. Maar nu dwaal ik af van het onderwerp, internet marketing komt zeker binnenkort ook aan bod in een van mijn blogs.

Wanneer je objectief naar je website kijkt, gaat het om vijf belangrijke zaken: de uitstraling van je site, het smoel zoals ik het altijd oneerbiedig pleeg te noemen, de juiste ondersteuning voor de bezoekers van je site
(dus: is de site gebruiksvriendelijk?), een - voor de beheerder - goed werkend content management systeem wat ook technisch ok is, goede en vooral voldoende content (woordelijke inhoud), en de juiste techniek waarmee de site gebouwd is.  Dat is veel.

 

Meedere vakgebieden

En dan raken we één van de problemen. Een technisch goede websitebouwer, een één pitter, die zegt ook specialist te zijn in SEO, is wat mij betreft, al een vraagteken waard. Misschien is het een enkele keer ook waar, maar meestal niet.
Zoals een websitebouwer die volgens de laatste richtlijnen een website kan bouwen per definitie geen web tekst schrijver is. Sterker nog: een tekstschrijver is zelfs per definitie geen ‘web’ tekstschrijver. Een web tekstschrijver let op de inhoud van de hoofd- en subkoppen, omdat dit belangrijk is voor het scoren in Google. Een goede web tekstschrijver houdt rekening met de doelstellingen van de site en weet ook hoe hij dit moet doen. En dat geldt dus voor elk specialisme die met elkaar een goede website maken.

Mijn ervaring is, en zo werken we ook binnen het samenwerkingsplatform van Solid Results, dat je ieder zijn vak moet laten uitoefenen. Dat was ook onze grondgedachte toen we deze club zijn gestart.

Kom ik weer terug op dat waar het in deze blog om draait: ben je wel tevreden over jouw eigen website? Ook ik heb mijzelf die vraag gesteld en kwam op een dikke onvoldoende uit. Sinds vandaag hebben we - gelukkig - een nieuwe site online, waar ik elke dag wel iets aan ontdek wat ik wil verbeteren. En dan te bedenken dat het een wezenlijk onderdeel van mijn vak is. Hoe vergaat het dan de ondernemer die een heel ander vak beoefent en toch een goede website wil?

Mijn advies is dat je eerst eens in alle rust moet kijken hoeveel reacties/leads je per maand krijgt via je website. Als dat heel weinig tot nihil is, raadpleeg dan een specialist die jouw site kan ‘scannen’ op alle belangrijke componenten die we hierboven hebben besproken.

 

Elke site kan rendabel worden

Natuurlijk vraagt dat om een investering, maar de waarde van die investering is vele malen hoger dan de prijs die we ervoor betalen. En in de meeste gevallen hebben we er al veel geld, tijd en energie in gestoken en als dat tot op heden niets tot veel te weinig heeft opgeleverd, is het dus de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Hebben wij ook gedaan.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen