Wat betekenen Social Media voor uw bedrijf

We zullen er allemaal aan moeten geloven dat we niet meer zonder de Social Media kunnen. De economie lijkt nog steeds te stagneren maar ondertussen vinden steeds meer ondernemers hun weg naar de Social Media. Deze trend zal alleen nog maar toenemen. We kunnen het helder stellen: óf je doet mee óf je mist kansen. De tijd van ‘een beetje uitproberen hoe het werkt’ is definitief voorbij. Dus zal men doelen moeten stellen: gerichte Social Media doelstellingen! Maak met Solid Results een online strategie.

 

Berichten goed afstemmen

Opereer vanuit een op voorhand goed overdachte en geplande online strategie. Zomaar wat berichten plaatsen zal niet veel zoden aan de dijk zetten. 
Dus laat zien wie je (als mens én als bedrijf) bent en hoe je over bepaalde - aan jouw product of dienst gerelateerde - zaken denkt. Zet een heldere visie neer. Geef weg, deel informatie, draag een consistente boodschap uit en probeer op te vallen door kennis en originaliteit. Zorg dat al je  berichten getuigen van een eenduidige strategische richting.

 

Maak het ook eens visueel

Een geschreven bericht vraagt meer van de ontvanger dan wanneer hij of zij een visueel bericht onder ogen krijgt. De grote platforms houden van afbeeldingen of vodeo's en alleen maar een link is veelal niet voldoende om de aandacht te trekken én vast te houden. Maak het aantrekkelijk en laat wat ‘zien’. Zien is beleven, maakt direct contact, roept emotie op, springt (en alweer letterlijk) direct in het oog.

Ga maar eens kijken voor spraakmakende ideeën bij:

http://pinterest.com/

 

Facebook

Facebook Logo

Facebook is een social netwerk site, waar gebruikers hun persoonlijke interesses delen met anderen. Er zijn meer dan 1 miljard gebruikers actief (per 14 september 2012) en dat zijn meer mensen dan inwoners in Europa, oftewel 1 op de 7 mensen op aarde.
Facebook is allereerst interessant voor bedrijven met producten voor de consument (denk aan advertising, acties etc), maar je ziet ook steeds meer B-to-B bedrijven die een bedrijfspagina op Facebook aanmaken om op deze manier hun klanten van informatie te voorzien of acties te delen.

Solid Results op Facebook

 

YouTube

Youtube Logo

YouTube is een videosite waar men gratis en onbeperkt video's kan bekijken en delen. YouTube is onderdeel van Google en heeft een sterke zoekmachine waaraan dagelijks miljoenen zoekopdrachten worden verleend. Bedrijven kunnen op Youtube een video over hun product, een onderdeel van hun werkzaamheden of productie plaatsen, nieuws en nog veel meer.
De mogelijkheden op Youtube zijn eindeloos.

Solid Results op YouTube

 

Pinterest

Pinterest Logo

Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal zetten dat ze op internet vinden, en dat delen met anderen. Het is een soort knipselmap, waarbij mooie afbeeldingen van andere sites worden 'gepind' en op 'boards' geplaatst. Zo'n board is een verzameling 'pins' in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld 'herenmode' of 'fijne vakantiebestemmingen'. Andere gebruikers van Pinterest kunnen die prikborden bekijken en de afbeeldingen ook weer pinnen. Voordeel daarbij is dat de oorspronkelijke url van een plaatje - bijvoorbeeld van een product in uw webwinkel - behouden blijft.

 

 

Kwaliteit telt

Vermoei je niet met het plaatsen van heel veel berichten van een mindere kwaliteit. Vind eerst eens uit hoeveel berichten je per week kunt en wilt versturen en als dat bijvoorbeeld twee berichten per week zijn, zorg dan dat het twee berichten zijn van een hoge kwaliteit. Berichten waar de ander wat aan heeft. Dan creëer je interactie en worden ze wellicht gedeeld. Anders gaan ze verloren. Worden ze niet gewaardeerd. En verlies je volgers.

 

Focus op interessante volgers

De tijd dat men vreselijk trots was op een hele schare aan volgers is definitief voorbij. Je kunt dat wel teweegbrengen als je behoort tot de bekende Nederlanders of een spraakmakende multinational waar een team van bekwame mensen dagelijks aan werken, maar voor een gemiddeld bedrijf geldt dat u veel meer hebt aan volgers die daadwerkelijk waardevol voor u zijn. Potentiele klanten of afnemers van uw diensten. Hebben je volgers echt iets waardevols en interessants voor je om met je te delen?

 

Je sociale profiel

Wat je doet is het personaliseren van je bedrijf via de sociale media. Laat gerust merken dat er een echte persoon achter de geplaatste berichten zit. Het kan gaan om de promotie van een plaatselijk goed doel, een landelijke campagne of het plaatsen van een grappige video die is gemaakt in je bedrijf of je focust je enkel op de professionele kant. Maar laat merken en zien dat er een echte persoonlijkheid achter zit met ideeën en een mening over (jouw) een specifiek vakgebied. Menselijke bedrijven zijn toegankelijke bedrijven.

 

Linkedin

LinkedIn Logo

LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk, actief sinds 5 mei 2003, en gericht op vakmensen. Sinds januari 2014 zijn er wereldwijd meer dan 300 miljoen mensen geregistreerd. LinkedIn groeit de laatste jaren zeer sterk en is het snelst groeiende sociale netwerk met een groei van meer 200%. Nederland staat met 5 miljoen deelnemers in de top. Alle leden kunnen behalve direct, haar of zijn netwerk ook uitbreiden via een introductie door een reeds in het eerste- of tweedelijnsnetwerk aanwezige contactpersoon. Het netwerk kan gebruikt worden voor het vinden van een baan, andere personen of zakelijke kansen, en via aanbevelingen vanuit je netwerk.

Solid Results op LinkedIn

 

Twitter

Twitter Logo

De activiteit die je gebruikt op het platform van Twitter heet twitteren (of tweeten), dat 'kwetteren' betekent. Het logo van Twitter is dan ook een vogeltje. Twitteren komt neer op 'in real time' communiceren via een microweblog op een pc, mac of gsm, smartphone of andere mobiele apparaten met een internetaansluiting.
Bedrijven kunnen met tweets belangrijke boodschappen, informatie, kennis en nieuws doorgeven. 
http://twittermania.nl/

Solid Results op Twitter

 

Instagram

Instagram Logo

Instagram is een sociaal netwerk dat eigendom is van Facebook, maar als zelfstandig netwerk wordt geleid. Op Instagram deel je vierkante foto’s of filmpjes met je vrienden en de wereld. Je kunt de foto’s en filmpjes heel eenvoudig voorzien van een filter, waardoor ze ineens een heel andere, vaak ouderwetsere, uitstraling krijgen. Instagram is hard op weg om een van de populairste socialmedianetwerken te worden. Het netwerk wordt door steeds meer bedrijven gebruikt.

 

Google+

Google Plus Logo

Google heeft Google+ gelanceerd. Ook bekend onder de naam Google Plus One. Stel dat je iets tegenkomt wat je leuk vindt: je drukt op het icoontje en je deelt het automatisch met je cirkels. Google+ moet het antwoord gaan worden op concurrent Facebook.
Google+ is een sociale netwerksite. Het bevat dan ook de standaardfuncties die je van een sociale netwerksite mag verwachten: met je connecties kun je op Google+ foto’s, links, video’s en berichten delen. Ook kun je met je connecties chatten, zowel in een groep als met een individuele persoon. Groepen en individuen zijn bij Google+ ingedeeld in zogenaamde cirkels. Deze cirkels zorgen er voor dat je meer privacy hebt dan bijvoorbeeld bij Facebook.

Solid Results op Google+